Prezentacja oferty dla klienta

Prezentowanie oferty firmowej klientom to podstawowa umiejętność każdego przedsiębiorcy i handlowca. Jak każdą umiejętność, także i tą można wyszkolić, ćwiczyć i udoskonalać. Wystarczy kilka prostych trików by każda rozmowa z klientem była owocna.

Jak przygotować ofertę handlową?

Przygotowanie profesjonalnej oferty handlowej wymaga wiedzy nie tylko na temat Twoich produktów lub usług (które z pewnością posiadasz), ale przede wszystkim wiedzy na temat Twoich klientów. Jeśli wybierasz się na spotkanie z konkretnym klientem, zbierz na jego temat jak najwięcej informacji i zbuduj jego portret psychologiczny. Spróbuj zastanowić się jakie korzyści może dać mu Twój produkt (usługa). Korzyści te muszą być dokładnie spersonalizowane. Oferta musi pokazywać istotne cechy towaru w odniesieniu do danego klienta. Dobrze przygotowana oferta handlowa jest zindywidualizowana pod konkretną osobę.

Jak zaprezentować ofertę klientowi?

Prezentacja oferty handlowej polega w głównej mierze na sztuce wyboru informacji. Nie zasypuj klienta słowami. Lepiej mówić krócej, niż zniechęcić potencjalnego nabywcę. Zamiast prowadzić monolog warto porozmawiać z klientem i dowiedzieć się więcej o jego preferencjach. W tym czasie musisz na bieżąco analizować, które z przygotowanych informacji handlowych przekazać rozmówcy.

Co warto wiedzieć o technice prezentacji oferty?

Jeśli prezentujesz kilka ofert, dwie najważniejsze pokaż na początku i na końcu. Dawaj ograniczone pole wyboru i promuj tylko wybrane oferty zamiast całego asortymentu – w ten sposób łatwiej jest podjąć decyzję. W trakcie dłuższej prezentacji zrób przerwę, np. zaproponuj kawę. Zainteresuj klienta jakąś ciekawostką albo zaskocz anegdotą, wówczas chętniej będzie słuchał tego, co masz do powiedzenia.

Po każdej prezentacji oferty warto zanotować uwagi i reakcje klienta. Na każdym, nawet nieudanym spotkaniu uczymy się czegoś nowego.